In de eerste helft van 2018 hebben opnieuw vijf topmarketeers aansluiting gevonden bij het netwerk van NIMA Register Marketeers. Marjolijn Meynen (Bijenkorf), Saskia Egas (ETOS), Hans Peters (Eneco), Dick van der Lecq (Etcetera), Marlijn van Straaten (HMSHost) zijn toegetreden tot ‘de Registers’waarmee de stijgende lijn van 2017 mooi is doorgezet. In dat jaar breidde het netwerk uit met liefst 17 marketeers.
De toename – ondanks de stevige toelatingseisen – illustreert dat de frisse wind die door het netwerk waait en ambitie van het nieuwe bestuur zijn vruchten afwerpt. Het in 2016 aangetreden bestuur, bestaand uit Marc van Eck, Harry Wientjens, Guy van Liemt en Matt van der Poel, stelde bij zijn aanstelling dat álle topmarketeers zich zouden moeten aansluiten of op z’n minst in contact moeten komen met het RM-netwerk.
Indrukwekkende statuur
Voor het opmaken van de balans van 2018 is het nog wat vroeg: Naast de vijf toegelaten marketingprofs, zitten er ook nog een aantal in het toelatingstraject. In het oog springende naam onder de nieuwlichters is uiteraard die van Dick van der Lecq, die aan het roer staat van één van de grootste Nederlandse marketingcommunicatie-adviesbureaus Etcetera en bekendheid geniet als columnist bij Adformatie. Marc van Eck stelt in een reactie dat hij ook met name blij is met de drie vrouwelijke marketeers die de accreditatie hebben overleefd: ‘Het RM-netwerk wil graag een representatieve afspiegeling zijn van het vak en we prijzen ons gelukkig met een prachtig vakgebied waarin het aantal mannen en vrouwen redelijk goed verdeeld is. Het kan nog íets beter aan de top, maar een Top 100 Beste Marketeers van Nederland illustreert al dat het aantal hogere marketingmanagers, marketingdirecteuren, wetenschappers en top-adviseurs in dit vak richting een evenwichtige verdeling beweegt. Dat is absoluut geen reden om tevreden achterover te zitten – kijk naar ons eigen RM-bestuur – maar het is wel heel mooi dat we er nu drie bij hebben van indrukwekkende statuur. We verenigen steeds meer toppers uit het werkveld die een afspiegeling zijn van wat er in de markt gebeurt en daarom zitten daar logischerwijs steeds meer hele goede vrouwen tussen. Dit is de beste ‘vangst’ tot nu toe. De kwaliteit van het netwerk is nu voor goede marketeers onweerstaanbaar.’
Samen met NIMA geven de Register Marketeers inhoud aan de missie van de beroepsvereniging om professionals in marketing, communicatie en sales te helpen en inspireren bij het ontwikkelen van hun kennis, vaardigheden en netwerk. De nieuwe Register Marketeers worden onderdeel van een hechte community. Dit netwerk biedt een peer-to-peer omgeving voor het uitwisselen van ideeën en ontwikkelingen met vakprofessionals. Register Marketeers onderschrijven nadrukkelijk de ambitie om het marketingvak en de -functie verder te brengen door kennisuitwisseling met het hele vakgebied, ongeacht niveau of ervaring.