[stelling] Dikverdieners aan de crisis moeten noodlijdende merken helpen

    MarketingTribune vroeg het panel om te reageren op de stelling ‘Dikverdieners aan de crisis moeten noodlijdende merken helpen’.

    Waarom helpen de dikverdieners aan de coronacrisis noodlijdende merken niet? Oké, het gebeurt mondjesmaat, zoals Burger King dat onlangs zijn marketeer uitleende aan bedrijven, consumenten opriep vooral naar McDonald’s te gaan en de Franse boeren een handje hielp door elke klant een kilootje aardappels mee te geven, maar waarom is de voetbalplaatjesactie van Appie geen ‘Help Artis de coronawinter door’-actie met prachtige plaatjes van alle dieren in Artis met de leeuwen in de hoofdrol en een mooi verzamelboek?

    ‘We laten deze merken hier gewoon mee wegkomen’
    In moeilijke tijden komt de ware aard naar boven, zeggen we altijd. Zo laten merken zich ook in de coronacrisis kennen. Heel veel merken hebben, zeker in het begin, ingespeeld op het samengevoel in de samenleving. Tot vervelens toe zelfs. En bijna zonder uitzondering hebben merken sociale activiteiten verricht of op een andere manier maatschappelijk bijgedragen. De coronacrisis was niet eerlijk, niet naar mensen en zeker ook niet naar merken. Sommige zijn hard geraakt en zullen het wellicht niet overleven, andere hebben het gewoon moeilijk gehad en weer andere hebben enorm voordeel gehad bij corona en de maatregelen van ons kabinet. Voor een aantal bedrijven zijn die extra verdiensten voor een normaal mens niet te tellen. Hebben deze merken het initiatief genomen om een substantieel deel van hun overwinst terug te geven aan de maatschappij of wellicht rechtstreeks aan noodlijdende concullega’s? Het antwoord is simpelweg nee. En laten we eerlijk zijn, we laten deze merken hier gewoon mee wegkomen; net als merken die slim belasting weten te ontwijken. We laten de CEO’s in de vele nieuwsshows de show stelen met vaak marginale doch sympathieke acties. De meeste merken praten wel maatschappelijk, maar zijn het nauwelijks. En zolang wij als consumenten massaal bij deze merken blijven kopen, gaat dat ook niet veranderen. Zolang wij niet anders gaan doen, gaan zij ook niet anders doen. Het is jammer, maar het is niet anders.

    Marc van Eck RM | CEO & cofounder New Growth Strategies

    Lees het gehele artikel op MarketingTribune