Vrijdag 26 november vindt The Best of NIMA plaats. Tijdens dit jaarlijks terugkerende event geven de vijf best beoordeelde NIMA-sprekers (van het jaar 2020), een presentatie/inspiratiesessie. Deze sprekers zijn allemaal beoordeeld met een 8,5 of hoger. In aanloop naar The Best of NIMA hebben we deze toppers vijf vragen gesteld. De vragen variëren van hoe zij aspecten van het marketingvak ervaren tot wat zij als professional nog willen leren. Coen Wiers & Ludo Voorn RM van de Rabobank presenteren tijdens The Best of NIMA ‘MarTech, the Shiny, Sexy Stuff!’ bijten vandaag de spits af.
Coen en Ludo zijn beide specialisten op het gebied van marketing automation.
Wat fascineert jou momenteel het meest in het marketingvak? (theorie, praktijk, discussies die lopen)
CW: Technologie is niet meer weg te denken uit het marketingvak. De resultaten zijn duidelijk, maar zijn we de klant niet verloren in onze drang naar innovatie? De overheid is op zoek naar een oplossing rondom privacyvraagstukken en scherpt regels steeds meer aan. Dit alles wordt gedreven door de consument die steeds minder vertrouwen krijgt in de digitale communicatiestromen. Hoe gaan wij als marketeers hiermee om? Wat wordt de balans tussen technische innovatie en klantvertrouwen?
LV: Mij fascineert natuurlijk nog steeds het klantgedrag, en voor mij is data dan ook niet meer, maar ook niet minder, dan klantgedrag vastgelegd in nullen en enen. Data is niet saai en stati(sti)sch, bedenk dat er altijd een mens van vlees en bloed achter zit.
Wat is het slechtst begrepen onderdeel van jouw expertisegebied? Welk vooroordeel, welke denkfout lijkt ie-de-reen te maken?
CW: The nice shiny object syndrome – oftewel: dat is een leuke tool die wil ik ook. Als marketeer ben je de regisseur van de klantrelatie en daar zet je een techniek voor in. Niet andersom.
LV: De denkfout, die nog vaak wordt gemaakt, is dat marketeers zichzelf als uitgangspunt nemen. Ik hoor nog te vaak, ik zou dit zelf nooit doen… Ook wij als marketeers hebben last van biases.
Wat was de meest impactvolle en tegelijk leerzame ‘afslag’ die je in jouw loopbaan hebt gemaakt? Wat heb je geleerd?
CW: Afslagen zijn erg abrupt. Ik praat liever over continue bijsturen en hierin dan zoveel mogelijk de mooiste uitdaging aangaan. Dat is op dit moment zonder enige twijfel de rol van area lead customer engagement bij de Rabobank. Hier leer ik iedere dag weer hoe waardevol vertrouwen bij klanten en goede interne samenwerking waard is.
LV: Mijn eerste twee banen waren bij kleine bedrijven, waarin je de customer journey (dat heette toen nog niet zo) gelijk van kop-tot-staart meemaakt. Dit heeft mij al vroeg geleerd integraal te denken, en ook de bedrijfsvoering te snappen. Als marketeer moet je wel snappen wat het echte verdienmodel van jouw werkgever is.
De komende vijf à tien jaar overdenkend: Op welk (vak)deelterrein wil je jezelf nog scholen? Welke kennis of competentie ga je aanleren of oppakken?
CW: Ethiek binnen gebruik van data en AI komen steeds vaker ter sprake en daar zou ik me verder in willen verdiepen.
LV: Een beetje saai, maar bijna hetzelfde als Coen, hoe gaan we de data en techniek op een ethische manier gebruiken? En hoe voorkomen we dat een foutje in de data, zoals bijv. bij de Belastingdienst, mensen levenslang blijft achtervolgen?
Welk boek, welk artikel, welke presentatie op YouTube zou je iedereen in het vak aanraden en waarom?
CW: Eric Siegel – Predictive Analytics, The power to predict who will click, buy, lie or die. Naar mijn mening een van de meest toegankelijke boeken om te leren hoe voorspelmodellen – en in het verlengde daarvan – AI werkt.
LV: The great hack op Netflix blijft een klassieker, die iedereen op z’n minst een keer gezien moet hebben.
Wil jij 26 november ook aanwezig zijn bij The Best of NIMA? Schrijf je dan snel in.