Thecla Schaeffer (G-Star) over leiderschap

Thecla Schaeffer

‘Ik snap die preoccupatie met leiderschap niet zo goed.’

Thecla Schaeffer, cmo bij G-Star, is genomineerd voor de titel van Marketeer of the Year 2017. Wat betekent leiderschap voor haar?

Hoe ziet jouw gedroomde leider eruit?

‘Wat is toch die fascinatie met leiderschap? Laatst werd ik ook gebeld door iemand die met mij wilde sparren over leiderschap. Het verbaast me waarom het zo’n ding is. Waarom zouden mensen “leider” willen zijn? Het enige wat ertoe doet, is creëren. Ik snap die preoccupatie met leiderschap niet zo goed. Kijk, zowel Jos als Pharrell zijn waanzinnig inspirerend, laten het andere zien, zodat je je realiseert; “shit, zo kan het ook”. Ik houd ervan als je iets van mensen kunt leren, je op een andere manier naar dingen laten kijken. Maar leiden in de zin van; “we lopen die kant op”, daar heb ik niet zoveel mee op.’

Dus leiden gaat louter om inspireren?

‘Het is ook waardevol als mensen je de waarheid zeggen, want uiteindelijk moet je wel keuzes maken. Ik vind het wel belangrijk om eerst goed te luisteren. Daarna zeg ik: “iedereen gehoord hebbende, kiezen we hiervoor”. Dat snappen mensen. Maar uiteindelijk werk ik voor G-Star en niet voor Jos (Jos van Tilburg, oprichter en eigenaar van G-Star, red.). Ik zie het als mijn verdienste om hem te vertellen wat belangrijk is voor het merk.’

Beeld: Ivo van der Bent

In de april-editie van Tijdschrift voor Marketing wordt dieper ingegaan op het thema ‘leiderschap’.

Deze blogpost verscheen eerder op marketingonline.

We maken de winnaar van Marketeer of the Year 2017 op 30 maart bekend, tijdens de Dutch Marketing Awards. Naast Thecla Schaeffer zijn Pieter Zwart (Coolblue) en Jeroen Hubert (Ikea ) genomineerd. We verwachten zo’n 400 marketeers in de zaal. Wil je er ook bij zijn?