Vergeet wetenschappelijke bronnen. Vergeet onderzoeksrapporten. Vergeet data-analyses. Ik zie tegenwoordig de supermarkt als dé place-to-be wanneer het aankomt op de nieuwste maatschappelijke ontwikkelingen en trends. De krantenkop van morgen? “Marktonderzoeksbureaus delven onderspit door lokale Albert Heijn en Lidl.” Ik zie het gebeuren.
Wat is namelijk levensbehoefte nummer één van de mens? Juist ja, voedsel. En voor dit voedsel hopt iedereen massaal naar de supermarkt: een visje rechtstreeks uit de sloot prikken, is er voor de meesten van ons niet meer bij. En juist hier zit het cruciale punt: doordat iedereen tegenwoordig naar de supermarkt gaat om te voorzien in deze primaire levensbehoefte, is de supermarkt de ideale afspiegeling van onze werkelijke maatschappij.
Supermarkten dienen in te spelen op de wensen van de consument. Deze wensen zijn direct afgeleid van woonomstandigheden, gezinssamenstelling, of andere karakteriserende kenmerken van de klant. Oftewel: de behoeften van de consument zijn gestoeld op relevante maatschappelijke ontwikkelingen en trends. Doordat de supermarkt zijn assortiment hierop afstemt, zijn de goedgevulde supermarktschappen veelzeggend.
Marketingfacts is een gezamenlijke onderneming van NIMA en BBP Media