De eerste groep van twintig Senior Communication Professionals heeft gisteravond het daarbij horend certificaat ontvangen uit handen van NIMA-voorzitter Martin Huisman RM. Tijdens een feestelijke bijeenkomst werd de groep die zich tussen augustus 2016 en dit voorjaar heeft laten certificeren ontvangen op het ‘hoofdkwartier’ van NIMA, waarna een korte brainstorm volgde over de stappen die moeten leiden tot aansluiting van een groot aantal vakprofessionals die de nodige meters hebben gemaakt in het communicatievak.

Permanente Educatie
De titel Senior Communication Professional is een internationaal erkend kwaliteitskeurmerk om vakbekwame en hooggekwalificeerde communicatieprofessionals te certificeren. Om in aanmerking te komen voor de titel SCP moeten professionals beschikken over een diploma op minimaal NIMA (Communicatie) B of hbo-niveau in de richting communicatie, aangevuld met minimaal vijf jaar stevige werkervaring in het communicatievakgebied. Om de status van een gecertificeerde professional te behouden, dient een SCP werkzaam te blijven als communicatieprof en jaarlijks 30 PE- uren te realiseren. In het Permanente Educatie-programma worden activiteiten aangeboden die voldoen aan de PE-voorwaarden. NIMA mag Senior Communication Professionals certificeren sinds het daarvoor zelf in 2016 is geaccrediteerd door de European Marketing Confederation (EMC).

Commercieel
‘Communicatie en marketing zijn geen loten aan dezelfde stam, maar je zult moeten communiceren om te vermarkten. Het is de meest bekende P van de mix.’, aldus NIMA-voorman Martin Huisman. ‘Voor de reclame-industrie is het duidelijk: dát is marketing. Maar is PR dat ook? Of redactie? Contentmanagement? Het klassieke communicatievak en het marketingvak zijn niet alleen naar elkaar gegroeid maar we zien ook veel cross-overs. Dat geldt zelfs voor journalistiek en communicatie.’

‘Communicatie’ begint voor NIMA waar communicatie een commercieel doel heeft. Direct of afgeleid. Het traditionele reclamevak valt dezer dagen uiteen in media, strategie, creatie, planning, tech, enzovoort, maar het traditionele vak ‘communicatie’ – voor zover je daarvan kunt spreken – wordt juist steeds groter. Met storytelling, contentmarketing, influencing, internal branding, zo hield Huisman de eerste lichting SCP’ers voor: ‘Daarbij loopt alles door en over elkaar: journalistiek, contentmanagement, reclame, conversatiemanagement, online content. Precies wat deze tijd voor het vak zo interessant maakt. In deze blur van kreten en richtingen heeft NIMA een glasheldere missie: kennis over de commerciële functie delen, toetsen en professionals in marketing, communicatie en sales helpen en inspireren bij het ontwikkelen van hun kennis, vaardigheden en netwerk.’

‘Het gaat ons om de permanente educatie, die de welbekende stok achter de deur is, maar ook een stempel voor de seniors dat aantoont dat ze midden in hun vak staan en ‘bij’ zijn; dat is van groot belang voor werkgevers, potentiële opdrachtgevers en vakgenoten.’

De eerstvolgende bijeenkomst van de ‘verzamelde Senior Communication Professionals’ zal plaatsvinden tijdens de NIMA Marketing Day op 20 juni. De namen van de Nederlandse dragers van de SCP-titel worden door NIMA gepubliceerd in het register persoonstitels.