Tijdens de zevende hoogmis voor het marketingvak werd eens temeer duidelijk dat marketing met al zijn facetten en specialismen in staat is zichzelf opnieuw uit te vinden. Opnieuw.
Ruim 1500 marketing-specialisten zijn op donderdag 15 juni bijeen gekomen in de Fabrique in Utrecht voor een opnieuw zonovergoten ‘Dag waarop alles Marketing is’. In ruim vijftig presentaties door vakgenoten kwam vrijwel álles voorbij wat het marketingvak momenteel kleurt, bezighoudt en richting geeft. En wat het inspireert. Na een adembenemende opening in de vroege ochtend door zanger Typhoon werd de candybox aan cases en marketingverhalen opengetrokken.
En daarin alles wat bedrijven en organisaties doen om zichzelf en hun producten te ‘vermarkten’, tegen een achtergrond van een maatschappij in transitie. Van data-analyse, privacy en AI tot diversiteit, transparantie en commercieel succes in tijden van sterke economische én maatschapplijke verandering. NMD ging eens temeer over de uitwisseling van waarde.
‘Marketing, als vak en als functie in roerige tijden’, had zomaar de ondertitel kunnen zijn van deze zevende NIMA Marketing Day, het enige evenement in Nederland dat zich met zijn programmering niet richt tot ‘leveranciers van de marketingafdeling’ maar tot de beroepsgroep zelf: de mensen die binnen Nederlandse bedrijven verantwoordelijk zijn voor het opstellen, uitwerken en uitvoeren van marketingstrategie. Organisator is het Nederlands Instituut voor Marketing, de beroepsvereniging van marketeers. En het doel is om leden en niet-leden uit het vak in contact te brengen met de verhalen en de mensen van collega’s in een ander bedrijf, maar in hetzelfde vak. Marketingprofessionals onder elkaar dus. Ruim vijftig ‘merken’ vertelden er over hun ervaring met thema’s die de speerpunt vormen van veel discussie over de rol van bedrijven.
Cruciale rol
Op voorhand was duidelijk dat het een warme en inhoudelijk spannende editie zou worden. Terwijl Nederland en Europa worstelen met uitdagingen rond grote thema’s als de energietransitie, klimaatdoelen, inflatie, CSR en – recent- de versnelling in AI, zoeken organisaties naar hun toegevoegde waarde in het leven van consumenten. En waar veel events over marketing toch vooral graag ruimte inlassen voor succesverhalen uit de branche, graaft de NIMA Marketing Day een spade dieper, want de marketingpraktijk is soms weerbarstig. Die uitwisseling van ervaring en inzichten, maakt het bezoek aan NMD voor professionals in het vak zo waardevol.
In een tijd waarin de samenleving en de economie zich geplaatst zien voor een aantal stevige uitdagingen en transities, is de grote vraag wat marketeers daar voor rol bij spelen. ‘Dat is niet altijd eenvoudig en niet altijd onomstreden. Ons vakgebied ligt – terecht – onder een vergrootglas’, aldus Mike Moolenbel, directeur a.i. van NIMA. ‘Marketing zit in het hart van iedere organisatie en daarmee zijn we als marketeers bepalend voor de impact op mens en maatschappij. Dat is een grote, maar ook een hele mooie verantwoordelijkheid. Want als marketeer kun je dus echt het verschil maken. Niet meer alleen door je te onderscheiden, maar juist ook door te verbinden en door innovaties aan te jagen die een positieve bijdrage leveren aan onze samenleving.’
‘Ons succes wordt, meer dan ooit, óók afgemeten aan andere metrics dan alleen commerciële doelen. Daarover voeren we vandaag het gesprek door het delen van de ontwikkelingen die wij en ons vakgebied doormaken. Dat geeft nieuwe inzichten en vooral veel energie. Het is mooi om met zoveel mensen bij elkaar te zijn, die zich met creativiteit en daadkracht inzetten voor het creëren van waarde, niet alleen voor de eigen organisatie, maar ook voor mens en maatschappij’.
Activisme
De Key Notes werden dit jaar verzorgd door Richard De Hoop, die sprak over muziek als metafoor, Typhoon die sprak over de kracht van woorden en muziek. Hoogleraar Marketing Peeter Verlegh, tenslotte, sprak over merkactivisme ‘Don’t mix business with politics’ is een klassiek motto. ‘Maar gaat dat nog wel op?’, vroeg hij zich af. NMD 2023 werd afgesloten met de uitreiking van de NIMA Awards.