Van Fact Based tot Marketing Accountability: Meet Marketing 2020!

 

Het programma van Marketing 2020 is rond: een bijzondere cyclus Masterclasses die NIMA aanbiedt aan vakgenoten die weinig tijd en veel ambitie hebben om het verschil te maken. Meetbaar, haalbaar en schaalbaar. In vijf avonden krijg je: Klantgedrag & Customer Insights 2020, Fact-based & Evidence based marketing, Data-analytics, ROI, accountability & attributie en Customer Journey (CEX); blending online & offline. Een hoop marketingjargon, maar voor de voorhoede in het vak staat er geen woord Spaans tussen. Marketing 2020 is met recht de NIMA Mastercourse van het Jaar.

Jaarlijks analyseert Team NIMA zo’n tien serieuze marketingtrendlijsten én onderzoeken onder vakgenoten om antwoord te krijgen op de vraag welke deelgebieden binnen marketing sterk in ontwikkeling zijn. Zoals gebruikelijk bij deze cyclus geen rages of hypes, maar ontwikkelingen die hard gaan en waarvan de insights je direct voordeel opleveren. Bij de thema’s zijn bekende en nieuwe docenten gezocht die begrijpen wat marketing ís en waartoe het moet leiden: vraag in de markt, afzet van diensten en producten, wederzijdse waardecreatie.

Vanaf half januari tot eind februari worden die thema’s aangeboden aan NIMA Members als cyclus van vijf avonden, met steeds dezelfde opbouw: een korte uiteenzetting van de stand van zaken, een analyse van de huidige ontwikkeling en voorspelling over de rol en betekenis voor het marketingvak en de marketingfunctie. De ‘nieuwjaarscyclus’ (Marketing 16, Marketing17 etc) wordt doorgaans goed bezocht en gewaardeerd door zowel NIMA Members als niet aangesloten leden en biedt veel ruimte aan interactiviteit en uitwissing van ervaring en ideeën.

Marketing 20 loopt komend voorjaar vanaf 16 januari. Plaats van handeling is het NIMA-hoofdkantoor in Amsterdam en deelnemers met een persoonsgebonden titel ontvangen 15 PE-punten. Veel meer informatie over de inhoud van de classes vind je hier. In een notendop kun je het volgende verwachten:

Klantgedrag / Customer Insights 2020 – door Johannes Hartman
Het delen van nieuwe insights óver consumenten (kennis) en de wijze waarop we aan die informatie kunnen komen (methoden) is een belangrijke USP voor marketeers zelf. Op de eerste avond van deze mastercourse kijken we naar wat we in de afgelopen twee, drie jaar nieuw geleerd hebben over klantgedrag.

Fact-based / Evidence based marketing – door Wiemer Snijders
De voorspelling luidt dat bedrijfsbestuurders in toenemende mate gevoelig worden voor een no-nonsense-manier van marketing en van hun marketingteams verwachten dat er een onderbouwing volgt op intuïtieve keuzes. Marketing is geen ‘harde’ wetenschap, maar de methodes, theorie en data waarmee marketeers werken kan wel degelijk ‘fact based’ zijn. Hoe ga je echt fact based te werk?

Data analyse – door André Koster
In het afgelopen decennium bleek dat data-analisten niet goed begrepen met welke vragen marketeers rondliepen. Marketeers op hun beurt, begrepen niet goed welke vragen ze konden of zelfs moesten stellen. Tijdens de derde avond van deze mastercourse richten we ons op drie vragen. Wat kun je me data? Wat moet je ermee en wat staat ons nog te wachten?

ROI, accountability en attributie – door Robert van Ossenbruggen
De heilige graal voor veel marketeers is het begrijpen van attributie: de toewijsbaarheid van het effect van marketinginspanningen. Terwijl sommige bedrijven nog volledig sturen op wat meetbaar ís, zien anderen in dat de waarheid achter veel aankoopbeslissingen complex kan zijn en soms nauwelijks waarneembaar. Wáár we staan en wát weten we?

Customer Journey (CEX), blending online & offline – door Marcel Aalders
Sinds dit decennium is het ‘de klantreis’ die een prominente rol inneemt. Wat wéten we echt van klanten? En hoe kunnen we écht anticiperen op vragen en behoeften tijdens de verschillende onderdelen van de reis? Een ‘journey langs de customer journey’ op metaniveau geeft tijdens deze sessie insights die een marketeer waardevoller maakt voor zijn/haar bedrijf.