De redactie van marketingvaktitel Adformatie heeft vijf genomineerden voor de titel CMO of the Year bekendgemaakt. Uit een longlist van 17 genomineerden selecteerde de jury een shortlist met vijf CMO’s of marketingdirecteuren. Opvallend is opnieuw het grote aantal retailers onder de genomineerden en het ontbreken van genomineerden uit eerdere edities. De prijs werd eerder uitgereikt aan Dorkas Koenen (Rabo) en Johan van der Zanden (Albert Heijn). De winnaar van 2024 wordt bekendgemaakt op CMO Day op 23 mei in de Rijtuigenloods in Amersfoort.
Nieuw dit jaar is de betrokkenheid van NIMA via een afgevaardigd jurylid (Lara Molendijk, voorzitter van de NIMA Internal Branding community) en de uitnodiging aan de aanstaande CMO van het Jaar om als Nederlandse afvaardiging deel te nemen aan de verkiezing voor de Europese CMO van het Jaar, georganiseerd door de European Marketing Council (EMC).
Genomineerd zijn Bas Verheijen (CCO Hema), Brenda Smith (directeur marketing & customer experience AS Watson), Leo Hensen (director marketing en communicatie mass market Odido), Stijn Mentrop-Huliselan (chief marketing, digital & insights officer McDonald’s) en Valentijn van Santvoort (CMO Holie)
Adformatie stelt voor de verkiezing van de CMO of the Year Award, te beoordelen of CMO’s met hun marketingbeleid innovatieve methoden, vormen en samenwerkingsverbanden introduceren. En hiermee effect sorteren, impact maken en hun omgeving inspireren, zowel intern als extern. Naast de CMO Community zijn lezers van Adformatie gevraagd CMO’s en marketingdirecteuren uit hun netwerk te kandideren die dit jaar een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd. De kandidaten hebben een vragenlijst ingevuld. In een laatste jurysessie om de winnaar te bepalen stelt de jury op basis van de criteria in een-op-een gesprekken nog vragen aan de vijf genomineerden.