Tis nog niet zo lang geleden dat ik verliefd werd. Op een tankstation aan de A27 richting Breda. De eerste keer dat ik langsreed zag ik haar naam en haar belofte: ‘Scheiwijk voor fijnproevers’ en ik dacht dat zij dertien in een dozijn was. ‘De zoveelste valse belofte van een groot ouderwets merk dat zichzelf een nieuw jasje had aangemeten’, was mijn gedachte. Maar toch had ze iets waardoor ik aan haar bleef denken. Was het haar kleur, a-typisch zwart? Of was het iets anders? Dus de tweede keer dat ik langsreed waagde ik het erop.
En ik voelde het. Zoals Tony’s, Marqt, Medellin Secret, easyJet en het Alexander Monro Borstkankerziekenhuis. Merken geboren uit de overtuiging dat het anders kan en moet.
Auteur: Joost van Gelder, bestuurslid NIMA Internal Branding
Scheiwijk voor fijnproevers hoort in dit rijtje. Ik was verliefd als foodie en als fan van merken die vanuit een heldere overtuiging zijn geboren. Authentiek, onderscheidend en relevant. Geen bullshit-bingo zoals vele traditionele consumentengoederenmerken heden ten dage helaas nog steeds zijn.
Nieuwsgierig als ik ben stapte ik af op Ingrid, de gepassioneerde eigenaresse van 55, en stelde haar de waarom-vraag. ‘Gewoon omdat ik de mensen hier wil bieden wat ik thuis ook eet, drink en waar ik van geniet’.
Dat maakt Ingrid met Scheiwijk in alles waar. Bij binnenkomst wordt je aangekeken EN gegroet door attente medewerkers die bevlogen met producten zijn. Als fan van bijzondere producten en lekker eten viel mijn oog meteen op de Meeuwig-olijfolie, gepresenteerd in flessen en een grote RVS-olijfton. Voor degene die Meeuwig niet kennen: Manfred en zijn vrouw brengen de mooiste kleinschalige olijfoliën naar Nederland en verkopen dit vanuit de Meeuwig-winkel op de Utrechtsestraat in Amsterdam aan toprestaurants en direct aan consumenten. Meeuwig wordt bij Scheiwijk buitengewoon goed verkocht met een prijs boven de € 10,-.
Ook vind je er andere, kleinschalig gemaakte foodproducten aangevuld met de mooiste kookboeken van dit moment en merken die gewoon passen bij Scheiwijk. Bijvoorbeeld Tony’s Chocolonely en binnenkort ongetwijfeld ook Smeris Pindakaas.
Een paar stappen verder loop je tegen de versafdeling aan. Echt vers eten, waar mogelijk met lokale ingrediënten, bereid door frisse en enthousiaste medewerkers. ‘De club sandwich kan ik je aanraden, ECHT lekker!’
Die consistentie trekt Ingrid zelfs door tot de ijscategorie. Ola kom je hier niet tegen. Sinds deze zomer is er zelfgemaakt ijs van pure ingrediënten. Het ijs wordt gemaakt in de winkel met melk en rietsuiker als basis en met blije klanten tot gevolg.
De winkel wijkt niet alleen af op product, ook de gebruikte materialen zijn anders. Het is beton, steigerhout en staal dat de toon zet. Industrieel en toch warm. Weinig communicatie, het product als held van de winkel, passend bij de liefde ervoor.
En dan het afrekenen. Sigaretten uit zicht, verstopt onder de kassa, zonder enige vorm van communicatie. Ik vroeg of ze die überhaupt verkocht. ‘Nagenoeg niet, dus ze gaan er op termijn helemaal uit. Thuis roken we ook niet en daarbij is het slecht voor je’, was haar antwoord. Wel staat achter de kassa een grote espressomachine met verse bonenkoffie die ze daar met liefde voor je zetten.
Consistentie dus. In alles. Goed gekozen waarden en een heldere overtuiging toepassen in alles wat je doet, maakt dat je iedere dag weer de verwachting waarmaakt van klanten en minstens net zo belangrijk de medewerkers. Daar wordt iedereen blij van en dat wordt doorverteld.
Anders is niet altijd beter, hier wel. En daarom ben ik verliefd. Op tankstation Scheiwijk voor fijnproevers. Met mijn vaste verkering Shell heb ik het uitgemaakt, want dat was een verstandsrelatie geworden.
Joost van Gelder is partner bij Business Openers, Positionering | Internal Branding | Business Strategy
joost.vangelder@businessopeners.nl
Deze blogpost verscheen eerder op marketingtribune.nl