Verslag Nationale Marketing Strijd 2019 + interview winnaars

Op 7 en 8 februari vonden de finaledagen van de Nationale Marketing Strijd 2019 plaats in het Kontakt der Kontinenten te Soesterberg. De NMS, het grootste marketing recruitment evenement van Nederland voor studenten, is erop gericht studenten in contact te brengen met hun potentiële werkgever en om het grootste marketingtalent van Nederland te ontdekken.

door: Etienne Kick van Nationale Marketing Strijd 

Studenten uit heel Nederland doen mee aan de strijd, die elk jaar georganiseerd wordt door een andere marketing associatie. Zo wisselt de organisatie elk jaar tussen de MARUG (Groningen), de MAA (Amsterdam), de MAEUR (Rotterdam), Asset Marketing (Tilburg) en SCOPE (Maastricht). Voorafgaand aan de finaledagen gaan de studenten tijdens de voorrondes bij bedrijven langs. Zo werden er dit jaar inhousedagen bij RTL Nederland, Greenhouse Group, Nielsen en PH&C georganiseerd. Hier werden cases gemaakt over relevante vraagstukken uit de desbetreffende industrieën. Op basis van deze resultaten werden de honderd beste studenten geselecteerd voor de finaledagen.

Tijdens de finaledagen kwamen deze studenten op verschillende manieren in actie. Zo werden zij wederom aan het werk gezet met uitdagende cases en werkten zij aan zichzelf tijdens leerzame workshops. Daarnaast waren er verschillende manieren om de bedrijven beter te leren kennen. Er werden bedrijfspresentaties gegeven, studenten aten samen met de bedrijven tijdens recruitment lunches en recruitment diners en kwamen persoonlijk in contact tijdens speeddate-sessies.

De finaledagen begonnen met interessante presentaties van Wavemaker en Unilever. Vervolgens werden de studenten uitgedaagd bij cases van Pensioenfonds Horeca en Catering, Perfetti Van Melle en Nestlé. Hierna volgden de deelnemers workshops van Unilever, Frisse Blikken en Cmotions of leerden ze Hallmark Benelux, Hilti, GreenHouse Group, Perfetti Van Melle en Nestlé beter kennen tijdens de speeddates. De eerste finaledag werd afgesloten met recruitmentdiners van Cmotions, Hallmark Benelux, Perfetti Van Melle, Hilti en Nestlé.

De tweede finaledag startte met een leuke interactieve presentatie van Google, gevolgd door cases van Nielsen, Oxyma – a Merkle company en Tata Steel. De 30 beste studenten mochten hierna beginnen aan de finalecase van JACOBS DOUWE EGBERTS. De andere studenten mochten een interessante workshop volgen van NESCIO en Tata Steel. De jury, bestaande uit JACOBS DOUWE EGBERTS, De Nieuwe Zaak, NIMA, Ruigrok NetPanel en Oxyma – a Merkle company, kozen de winnaars van de titel ‘Grootste Marketing Talent van Nederland’. Een van de winnaars, Eline Dirksen, vertelt hoe zij de Nationale Marketing Strijd heeft ervaren.

 

Wat heeft jou doen besluiten om aan de NMS mee te doen?  
Nadat ik in contact kwam met de NMS leek het mij een leuke en interactieve manier om kennis te maken met verschillende bedrijven op de (marketing) arbeidsmarkt. Daarnaast is het natuurlijk ook een ideale plek om erachter te komen of deze bedrijven bij je passen in een ongedwongen en gezellig sfeer.

 

Welk bedrijf heb je bezocht tijdens de inhousedag en hoe heb je dit ervaren?
Ik ben langs geweest bij Greenhouse Group in Eindhoven. Een heel erg leuk en innovatief bedrijf op het gebied van digital advertising (en nog veel meer). Waar we met 6 groepjes aan de slag gingen met een case over de Audi E-tron. Het was tof om te zien hoe je in een korte tijd toch allemaal met andere ideeën kunt komen!

Aan welke cases heb je gewerkt tijdens de NMS en hoe vond je deze?
Tijdens de NMS heb ik deelgenomen aan twee retail cases, van onder andere Perfetti van Melli en Jacobs Douwe Egberts, waar we op zoek gingen naar een idee voor meer bekendheid en het vergroten van sales. Daarnaast heb ik ook een kijkje kunnen nemen in een meer data gedreven marketing bedrijf, namelijk Oxyma – A merkle company, waar we een oplossing bedachten om klanten langer te binden aan een fashion bedrijf. Erg leuk om binnen het veld van marketing zulke diverse cases te mogen oplossen en te zien hoe deze vraagstukken een rol spelen binnen verschillende marketingfuncties.

Wat heb je aan de NMS overgehouden?
Een leuke en leerzame ervaring en een enorm uitgebreid netwerk. Ik kende namelijk nog niemand toen ik op donderdag het Kontakt der Kontinenten binnen stapte. Maar in deze twee dagen heb ik het ontzettend leuk gehad met alle enthousiaste studenten en deelnemende bedrijfsleden.

Welke gouden tip zou je aan de deelnemers mee willen geven?
Wees niet bang om wat ideeën op tafel te gooien. Na een korte brainstormsessie komen er vaak de leukste ideeën naar boven om zo een creatieve oplossing te kunnen presenteren. Laat je inspirerende door de bedrijfspresentaties en wees niet bang om bedrijven aan te spreken als ze je interessant lijken, zo kun je zien of het iets voor jou is en wellicht biedt het mogelijkheden voor in de toekomst!

 

Al met al was het evenement een succes. Zowel de bedrijven als de studenten vonden het een geslaagd evenement en waren enthousiast over de organisatie, de locatie en de deelnemende bedrijven en studenten. De organisatie was ook tevreden en kijkt ernaar uit het stokje over te dragen aan de organisatie van de Nationale Marketing Strijd van 2020!