Met de launch party van Eat Your Greens, een vermakelijk boek van Nederlandse marketeer Wiemer Snijders op donderdagavond, was zo ongeveer álle Nederlandse inbreng op het Britse Festival of Marketing – 9 en 10 oktober in Londen – wel geleverd. En die vond dan nog plaats te midden van tientallen belangstellenden bij een uitgever om de hoek. Toch bleek er voor ‘een Nederlandse marketingfreak’ een hoop te halen in de Britse hoofdstad, met name voor vakbroeders (v/m) die de neuslengte voorsprong kunnen gebruiken en die de sprekers je aanreiken. Festival of Marketing is relevant voor marketeers en marketing-denkers, en dan met name voor innovatieve geesten die een hoop méér mogen dan een campagne wegzetten.
Het Festival of Marketing stond jaren op mijn lijstje. Niet zozeer als netwerk-event – het aantal Nederlanders dat er aanwezig is zal er op één hand te tellen zijn, of om me te laven aan vergezichten over de verre toekomst van het vak – maar domweg omdat de Britten op één of andere manier topics en sprekers agenderen die ècht spot on zijn. Zo ongeveer alle onderwerpen die de columnisten van gastheer MarketingWeek in het afgelopen jaar hadden opgeworpen werden er besproken, bediscussieerd, gewogen en doorgezaagd. Netjes en beleefd, zoals het de gestudeerde Brit betaamt, maar wel op het scherpst van de snede. Die batterij publicisten aangevuld met een hele vracht vakauteurs, onderzoekers, dwarse trendwatchers, professoren en marketeers uit bedrijven en bureaus, maakt een kleine wereldreis de moeite waard.