Een studie uit 2013 toonde aan dat de aantrekkingskracht van productverpakkingen van invloed kunnen zijn op consumenten die niet van plan zijn een aankoop te doen. Het kan aanzetten tot impulsaankopen. Belangrijk dus, die verpakking. Slimme keuzes in kleur, vorm, textuur en typografie kunnen het verschil maken in het succes van je product.
De studie onthulde nog drie andere indrukwekkende bewijzen ter ondersteuning van de kracht van een verpakkingsontwerp:
- Aantrekkelijke verpakkingen veroorzaken meer activiteit in het gebied van de hersenen die met impulsiviteit worden geassocieerd, dan neutrale verpakkingen
- Onaantrekkelijke en aantrekkelijke verpakkingen leiden tot minder hersenactiviteit in gebieden van het brein die verantwoordelijk zijn voor reflectief denken, dan neutrale verpakkingen
- Aantrekkelijke verpakkingen veroorzaken een gevoel van belonen in de hersenen, terwijl onaantrekkelijke verpakkingen in de hersenen voor negatieve emoties zorgen
Met andere woorden, aantrekkelijke verpakkingen motiveren mensen om impulsieve keuzes te maken, omzeilen reflecterende gedachten en geven de koper het gevoel dat hij beloond wordt. In deze blog lees je vier ontwerptips voor het verbeteren van je verpakkingsdesign, op basis van psychologie.