Kom, we praten elkaar de put uit. In de nieuwe economische werkelijkheid gaan banen wegvallen, worden posities tegen het licht gehouden en zul je jezelf moeten verkopen. Of je moet juist brainpower ínkopen. Voor marketeers die langer dan vijf jaar van school zijn, heeft het zin om eens onder elkaar te zetten wat ze zoal hebben uitgevoerd, behaald en bijgewoond. Eén punt per intensief uur, dertig per jaar, kom je daaraan? Mooi!

Laatst werd ik gebeld door een goede oude bekende in een voor mij nogal schimmige tak van sport – hij verkoopt onderdelen van hoogwerkers en verreikers. Apparaten die je nodig hebt als platen aan de gevel van een gebouw wil monteren. Of als je de lamp van een straatlantaarn moet vervangen. Dure apparaten ook, hoop afschrijving, veel service. Veel van zijn verkoop – handel eigenlijk – vindt plaats in het domein van wat je ‘goede contacten’ zou kunnen noemen en die handel was wat stilgevallen laatste tijd. Veel activiteiten gingen wel door, maar het regulier onderhoud werd op een lager pitje gezet. Zo via via, was het idee ontstaan dat social selling met ‘een LinkedIn’ best een goed idee zou zijn. Om de boel weer wat op te schudden en. Of ik daar wat tips en trucs voor wist.

Lees dit artikel op