Wees op je hoede voor elke marketeer die zegt dat hij weet wat zijn klant beweegt

Freud schreef ooit dat weten geen enkel effect heeft op waarheid. Je kunt een neuroticus nog zoveel inzicht geven in zijn symptomen en waar ze vandaan komen, het heeft geen effect. Omdat de waarheid is dat zijn fobieën of dwangbeelden – hoe disfunctioneel ze ook lijken – een rol spelen in het bedwingen van angst, het in toom houden van agressie en het op afstand houden van met schuldgevoel beladen lust.

Sociaal glijmiddel
Het beperkte effect van weten op waarheid vind je ook terug in ons vakgebied. Iedereen weet dat roken verslavend en slecht voor je is, maar de waarheid is dat het relaterend genot en de sigaret als sociaal glijmiddel veel te veel bevrediging oplevert in het nu. Iedereen weet dat Geert Wilders een eng gestoord mannetje is, maar de waarheid is dat mensen hem willen gebruiken om de status quo omver te werpen.

Bron en volledige column Tom de Bruyne: Marketingonline