De European Marketing Confederation (EMC) heeft de finalisten voor de European Marketer of the Year Award 2024 bekendgemaakt. Acht van Europa’s beste strategische marketeers hebben zich gekwalificeerd voor deze prestigieuze prijs.
De meeste Europese landen bekronen elk jaar hun beste marketeer. Het EMC gaat op zoek naar de beste van deze nationale marketing-grootmeesters en wijst deze zomer voor de eerste keer een Europese Marketeer van het Jaar 2024 aan. Alle marketingverenigingen in Europa is gevraagd zijn Nationale Marketing-kampioen te nomineren De eerste fase van de formele selectie is intussen voltooid en de definitieve kandidaten zijn nu bekendgemaakt.
Een vakjury zal de genomineerden op de shortlist interviewen, hun business case bestuderen en een uiteindelijke winnaar aanwijzen. De Europese Marketeer van het Jaar 2024 wordt op 27 juni in Madrid bekendgemaakt tijdens het National Marketing Awards-gala in Spanje.
De finalisten zijn al nationale winnaars en het EMC benadrukt dat het een grote eer is om te worden genomineerd voor de titel European Marketer of the Year. Deze prijs wordt ondersteund door de twaalf marketingberoepsverenigingen van Europa, waaronder NIMA namens Nederland, al is er dit jaar nog geen Nederlandse kandidaat.
Schittert een NIMA-inzending door afwezigheid? Dat valt wel mee. ‘Het is een prachtig plan van onze Europese koepelorganisatie EMC om een Europees Marketeer of the Year aan te wijzen, al was het maar omdat we daardoor veel meer te zien krijgen van de marketingpraktijk in andere landen en daarvan kunnen leren. We steunen dit initiatief daarom van harte’, legt Rob Overduin directeur en voorzitter van NIMA uit. ‘We waren alleen nog niet voorbereid op déze eerste editie, omdat NIMA in 2023 een Marketing Jaarprijs uitreikte voor de beste marketingprestatie, waar vaktitel Adformatie een CMO van het Jaar aanwees’.
Bever Outdoor leverde de beste marketingprestatie en was NIMA Marketing Company of the Year, Johan van der Zande werd gekozen tot beste CMO – in voorgaande jaren ‘Marketeer of the Year’. ‘Intussen voeren we goede gesprekken met Adformatie om die belangrijkste persoonsgebonden marketingprijs volop te ondersteunen en we streven ernaar om de verkiezing voor ‘beste CMO’ te koppelen aan afvaardiging naar dit Europese podium. Tenslotte heeft Nederland een indrukwekkende reputatie op het terrein van lef en marketingleiderschap. Dit podium voelt als de Gouden Cannes-leeuw voor marketing.’
De finalisten voor European Marketer of the Year zijn:
• Béla Szabó Telekom HU (Hongarije)
• Gráinne Wafer Diageo (Ierland)
• Teresa Lameias Porsche Holding (Portugal)
• Gemma Juncá IBERIA (Spanje)
• Giedrė Vilkė Swissmoney (Litouwen)
• Ella Swain Universiteit van Salford (VK)
• Thomas Saliger XXXLutz (Oostenrijk)
• Ulrich Klenke Deutsche Telekom (Duitsland)
EMC benadrukt dat de genomineerden zijn geselecteerd vanwege hun uitzonderlijke strategische managementvaardigheden, resultaten hebben geboekt en duurzame bedrijven hebben opgebouwd in hun regio en wereldwijd: ‘Professionele marketeers bieden bedrijven een strategisch, klantgericht vermogen dat zich vertaalt naar duurzaam concurrentievoordeel op de markt. De shortlist vertegenwoordigt het allerbeste op het gebied van marketingprofessionaliteit in Europa en zou de volgende generatie afgestudeerden in bedrijfskunde en marketing moeten inspireren tijdens hun loopbaantraject.’
De jury bestaat uit
- Árpád Dr. Papp-Váry – Hungary
- Carmen Garcia – Spain
- Linas Šiautkulis – Lithuania
- Mark Scott – UK
- Christoph Teller – Austria
- Stephanie Lohmann – Germany
- Claudio Montanini – Germany
- Martin Huisman – The Netherlands