Zwierig genieten.
Zo’n 100 jaar geleden maakte art-nouveaukunstenaar Alphonse Mucha in opdracht van bedrijven prachtige, zwierige affiches van schaars geklede dames, tot in het kleinste detail uitgewerkt, met soms aardig wat tekst erbij, voor aan de muren in de stad. Mensen die er langs liepen of met paard en kar voorbij hobbelden, namen rustig de tijd die fraaie boodschap tot zich te nemen.
Toen kwam de auto. Mensen hadden, zo was het idee, geen tijd meer voor subtiele boodschappen. Om de aandacht van haastige chauffeurs te trekken, begonnen grafisch kunstenaars affiches te creëren met één enkel, bruut beeld met een paar woorden tekst. Bam.
De bekendste onder hen, Alphonse Cassandre, maakte iconische affiches voor Philips, de Holland-Amerika Lijn en Gazelle. In deze tijd gaat het juist de andere kant op. We leven in een complex tijdsgewricht. Er is behoefte aan duiding, verbinding en interactie. Storytelling, native advertising en contentmarketing zoeken intensief deze interactie. Maar bij adverteren gaat er niet alleen om awareness of om thought leadership te grijpen. Het gaat nu ook om de leads en deals.
En tjonge, wat heeft die verandering de relatie tussen ons en onze klanten complexer, maar ook oneindig veel boeiender gemaakt. Het vraagt van ons dat we anders naar onszelf kijken en daar ook anders op acteren. Vroeger boden we ons grote, waardevolle bereik aan. Nu gebruiken wij ook de decennialange ervaring van onze onafhankelijke journalistieke titels om doelgroepen te boeien, binden en bewegen, juist voor onze adverterende klanten. Zij aan zij werken we met hen aan de ontwikkeling en de executie van hun contentstrategie.
Gaaf? Zeker. Spannend? Ook. Maar vooral ook verfrissend. Want de grenzen tussen uitgevers, marketing, pr en reclame vervagen en resulteren in nieuwe samenwerkingen. Mijn wereld is de afgelopen jaren vooral groter geworden, terwijl ik tegelijk mijn klanten steeds beter leer kennen en weet te helpen. Dat is genieten.