Wordt Blokker een succes? Dat ligt aan de marketing

Of beter gezegd: het wordt een kwestie van full marketing empowerment.

Als voorzitter van de beroepsclub van marketeers zit je bijna vanzelfsprekend een beetje met jubeltenen te wippen op je stoel tijdens zo’n uitreiking van de Dutch Marketing Awards.

Auteur: Martin Huisman RM, directeur/voorzitter NIMA

Fijne nasmaak
Feestje is alweer een maand geleden, maar de nasmaak was fijn: zaal vol professionals uit het vak en winnaars waarover een mooie onafhankelijke jury zich had gebogen die met een aantal genomineerden op de proppen kwam waar ik me persoonlijk uitstekend in kon vinden, maar die me toch een beetje verrasten.

Waar de grotere bedrijven die lid zijn van NIMA vaak te vinden zijn in segmenten die je ‘serviceorganisatie’ zou kunnen noemen, stonden hier drie echt klassieke retailbedrijven op het podium als genomineerden voor marketingbedrijf van het jaar. Niet dat de namen me verrasten of dat ik hun marketingprestaties in twijfel trok, maar het is op zich opvallend te noemen dat het winkelbedrijven waren. En dan ook nog afkomstig uit sectoren die je niet als vanzelfsprekend ziet opstuwen in de vaart der volken: een home & living-winkelketen, winkels in lingerie en een warenhuis. Geen makkelijke segmenten. Allemaal van bricks naar clicks ontwikkeld en allemaal succesvol op typische marketingparameters: assortiment, formule, customer engagement, branding, pricing, noem maar op.

Echte uitdagingen
Echte marketingbedrijven, echte winkelstraten, echte uitdagingen. Daar hoef je de krant niet voor open te slaan; in elke sportkantine weten ze wat er fout is gegaan bij V&D, Perry of Dolcis. Het kan je nauwelijks zijn ontgaan: om het onheil van dalende omzet en krimpende marges tegen te gaan, kondigde Blokker onlangs aan óók scherpe keuzes te gaan maken. Een nieuwe visuele identiteit, een nieuwe winkelinrichting en een winkelconcept dat beter aansluit op online aankopen moeten het mogelijk maken.

Lacherige reacties
De schampere opmerkingen en lacherige reacties daarover waren – ook binnen ons vakgebied – niet van de lucht, maar ik gun het ze van harte. Een Nederland met goed lopende Blokkers in de winkelstraat ziet er een stuk prettiger uit dan een Nederland met van die leegstaande panden, tijdelijke outlets of nog maar weer een winkel met graaibakken. Of het lukt – of al te laat was – zullen we merken, maar het wordt een kwestie van marketing, zoveel is zeker. Of beter: het wordt een kwestie van full marketing empowerment. De drie DMA-genomineerden, waaronder uiteindelijke winnaar Bijenkorf, hadden namelijk één ding gemeen. Marketing is meer, veel meer, dan marketingcommunicatie. ‘V&D verder zonder marketing in de directie’, was op 10 juli vorig jaar op MarketingOnline te lezen. Blokker weet wat het te doen staat en aan marketingdirecteur Robert Bohemen zal het niet liggen.

Die werkte tot 1 februari bij het inmiddels regerend Marketingbedrijf van het Jaar. Iedere Nederlander wist hoe het daar beter moest, maar hij deed het. Het nieuwe Blokker kán een klinkende overwinning worden voor het vak. Van mij mag het.

Deze blogpost verscheen eerder op marketingonline.nl.