Zeg het maar marketeers: T-shape of Dad bod?

Lekker doorleren houdt de marketeer in vorm, meent Jurriaan Gorter van NIMA. ‘Want je hebt de houdbaarheid van een verse makreel.’*

Wat een tof initiatief van de redactie van Adformatie/MarketingOnline eens een poging te wagen om programma’s gericht op werkervaring, masterstudies, netwerkorganisaties of traineeships onder elkaar te zetten. Terecht stelt de auteur van ‘de lijst’ dat het vak meer dan ooit vraagt om ‘hybride talent’, ofwel de ‘T-shaped professional’, iemand met een duidelijk specialisme, die tegelijkertijd de taal (of liever nog de talen) spreekt van experts uit andere disciplines.

Van die mensen wordt gezegd dat ze zeldzaam zijn, onder meer omdat er een gat gaapt tussen opleiding en bedrijfsleven. De lijst zoals die hier werd gepresenteerd is niet compleet, maar dat was ook niet de bedoeling van de opstellers, want er wordt nadrukkelijk aan lezers gevraagd mee te denken. Ook dat is mooi. Het ademt een gevoel van saamhorigheid die je niet dagelijks tegenkomt in ‘het vak’.

De aloude tegenstelling tussen marketeers en hun marcomdienstverleners – op Adformatie aangeduid als die tussen ‘de adverteerder’ en zijn bureau is lang niet altijd zo scherp. Verlicht reclame-icoon Dick van der Lecq stelde vorige week zelfs dat bureaus een voorbeeld kunnen nemen aan ‘de adverteerders’: Bel een klant, die is 9 van de 10 keer op training.

Permanent scholingsrecht

Van der Lecq pleit voor permanent scholingsrecht voor iedereen, of beter: scholingsplicht. Letterlijk: ‘Geen geld voor? Bullshit! De bonussen gaan even niet naar een sloepje of jacuzzi maar verplicht in de opleidingspot.’ Kostelijk verwoord, maar ook zeer terecht lijkt me.

Er zit ook een haakje tussen bovenstaand en de Grote Marketing Enquête: daaruit bleek dat 39,7 procent van de ondervraagden denkt dat de marketingfuncties zich gaan ontwikkelen naar denkers die zowel analytisch als creatief zijn en nog eens 19 procent denkt dat er een trend is naar allrounders. Wat jaren geleden al werd voorspeld over de opkomst van polymaths, lijkt uit te komen.

Het vak vraagt wel om specialisten, maar die specialisatie is marketing: het bijzondere vak waarvoor je wiskunde, economie, psychologie en sociologie minimaal interessánt moet vinden. En daarbij is er ruimte voor allerlei soorten specialisatie, van digital tot marktonderzoek, van online design tot predictive analytics, maar liefst T-shaped.

Aan een creatief die de basics van marketing niet begrijpt heb je weinig. Een marketeer die de basics van creatieve marktbewerking mist heeft evenmin reden om de toekomst vol vertrouwen tegemoet te zien.

Er lopen al veel te veel Dad bods in dit vak: de amorfe vorm die veel mannen aannemen, wanneer ze de tijden van een T-shape body achter zich hebben gelaten. Daar kwamen marketeers en hun bureaus ook lange tijd mee weg, maar vooral die middelbare moms en dads vormen inmiddels een risico voor het vak.

Om Dick nog een keer aan te halen: ‘Ze dachten de houdbaarheid te hebben van een legerblik Struik goulash, maar moeten eerder rekening houden met die van een verse makreel.’

Cv vaker gelicht

Professionals in marketing, communicatie en sales werken – als ze in loondienst werken – niet zelden bij een hele trits verschillende organisaties, of dat nou bureaus zijn of bedrijven. Je cv wordt wat vaker gelicht dan gebruikelijk is in veel andere branches.

Er wordt ons als NIMA nog wel eens verweten voor eigen parochie te preken als we roepen dat iedereen zijn eigen permanente educatie ter hand moet nemen, want jazeker, wij verkopen masterclasses, workshops, nemen examens af. Maar zoals Martin Huisman, directeur van NIMA, al eens schreef: eigenlijk maakt het ons helemaal niet uit waar je het doet, áls je het maar doet.

En hoewel we het van harte eens zijn met Van der Lecq als hij oproept die bonussen in de opleidingspot te stoppen (sic!), moet er ook iets veranderen in de mindset van professionals zelf. Ik ken genoeg bedrijven die wél van goede wil zijn en hun personeel wél aansporen om ‘op training’ te gaan, maar toch moeite hebben die potten leeg te krijgen.

Lekker doorleren

Permanente educatie, of laten we het ‘lekker doorleren’ noemen, is in eerste instantie goed voor professionals zelf. Die blijven in vorm, blijven employable, blijven plezier houden in hun werk, blijven accountable. Dat hun werkgevers of opdrachtgevers – in geval van zzp’ers – daarvan meeprofiteren is evident, maar uiteindelijk profiteert het vak en de BV Nederland.

Dáár is het ons om te doen en daarom gaan we helpen om dat rijtje programma’s gericht op werkervaring, masterstudies, netwerkorganisaties of traineeships aan te vullen en bij te schaven.

Laten we als uitoefenaars van het mooiste (en coolste) vak ter wereld zorgen dat moms en dads zich minimaal bewust worden van hun ‘bod’, want het is nogal een ruk hoor: die paar jaar tussen je dertigste en je zeventigste. Zeker als je rekening houdt met de houdbaarheid van een verse makreel.

In december hebben veel vakgenoten een functionering/evaluatie/eindejaarsgesprek. Tot professionals in marketing, communicatie en sales zou ik willen zeggen: ‘Zet het op de agenda van het gesprek. Stel zelf vast welke studieplannen je gaat uitvoeren.’ Dicks opleidingspot is van iedereen, maar het is jouw bod.

*Jurriaan Gorter is manager study members & exams NIMA. Deze gastblog werd geschreven voor de lezers van MarketingOnline