Wanneer we een zoekopdracht binnen Google beknopt willen formuleren, komen we vaak niet verder dan enkele woorden. In zo’n geval kan de woordkeuze van verschillende mensen bij hun zoekopdrachten weleens overeenkomen, zonder dat zij hierbij dezelfde zoekintentie hebben. In dit blog leg ik je in drie stappen uit hoe je eenvoudig en overzichtelijk structuur kunt aanbrengen in advertentieteksten, zodat je teksten altijd aansluiten op de motieven van jouw doelgroep.
Stap 1: Buyer motives bepalen
Bepaal welke buyer motives voor jouw klant belangrijk zijn. Waar drie mensen de zoekterm ‘Beste hotel Amsterdam’ gebruiken, kan het zo zijn dat er één iemand op zoek is naar een hotel voor zijn gezin, voor een vakantie, een ander op zoek is naar een hotel voor een zakentrip met collega’s en weer iemand anders op zoek is naar een hotel voor een citytrip met zijn of haar partner. Allemaal gebruiken ze dezelfde zoekopdracht, maar ze hebben andere wensen en eisen voor hun hotel. Ze hebben hun eigen ‘buyer motives’. Enkele voorbeelden van buyer motives bij een hotel zijn:
- Duurzaamheid: mensen vinden het belangrijk dat een hotel duurzame producten en schoonmaakmiddelen gebruikt.
- Luxe: de persoon is geïnteresseerd in hotel vanwege de luxe en uitstraling. Advertentieteksten die de aanwezigheid van een sterren-restaurant in het hotel, een skybar op het dak of een spa benoemen, kunnen de aandacht trekken van deze doelgroep.
- Ligging: mensen kunnen kiezen voor een hotel vanwege de ligging in het centrum, bij een vliegveld of aan de voet van een berg of een rivier.
- Prijs: mensen kiezen voor een hotel omdat ze geen speciale wensen hebben en vooral een goede prijs belangrijk vinden.