NIMA Marketing Now: Het Grote Retailmarketing Congres 15/10

Na het succesvolle Grote AI Congres in juni organiseert het Nederlands Instituut voor Marketing op dinsdag 15 oktober een tweede editie van ‘Marketing Now’. Ditmaal staat vernieuwing in retailmarketing op het programma en plaats van handeling wordt Amsterdam WPP (Amsteldijk 166). Vanuit een fantastische zaal met uitzicht over de Amstel delen vijf retailmarketingspecialisten hun kennis, inzichten en staan stil bij de veranderingen die het ‘winkelen in winkels’ kenmerken. Het Grote Retailmarketing Congres vindt plaats in de middag en wordt afgesloten met een paneldiscussie onder leiding van dagvoorzitter Roos Simons en aansluitend gezellige netwerkborrel/kop thee.

Het idee om retailmarketing een centrale plaats te geven in de najaarsprogrammering van NIMA via een eigen congres is geen toeval. Te midden van talloze events en bijeenkomsten over e-commerce krijgt innovatie in retail in brede zin relatief weinig aandacht, terwijl het belang van retail voor de economie juist enorm is. Bovendien speelt marketing er een beslissende rol, is de concurrentiedruk enorm en zijn resultaten van marketinginspanningen er real time te volgen: ‘Het Nederlands Instituut voor marketing is halverwege de jaren zestig nota bene opgericht door een groot aantal retailers, FMCG’s en hun bureaus’, legt Rob Overduin, voorzitter en directeur van NIMA uit. ‘Bijna nergens wordt alle theorie over marketingwetenschap zo zichtbaar in de praktijk en dat maakt ook dat bijna alle marketingprofessionals er – soms onbewust – op letten. Iedereen in het vak kent dat gevoel dat je in een winkel staat en gaat letten op prijzen, beschikbaarheid, verpakking, innovatie – noem maar op. Hoe mensen lopen, waar ze op letten, welke keuzes ze maken.
Onze NIMA Jaarprijzen worden ook geregeld in de wacht gesleept door retailers, de CMO van het jaar is vaak een retailmarketeer en we weten dat marketeers ook graag lezen over of kijken naar innovatie in retailmarketing. Die gedeelde fascinatie brengen we samen in dit congres. Retailmarketing is snel, soms zelfs wat ruw, zeer competitief en enorm relevant voor ons vak, niet alleen voor retail zelf.’

NIMA Marketing Now: Het Grote Retailmarketing Congres richt zich om die reden niet alleen primair tot retailmarketeers en hun marketingdienstverleners maar tot alle marketeers en ondernemers die ‘iets verkopen aan iemand en zich afvragen via welke afzetkanalen en marketingconcepten dat de meeste kans van slagen heeft’. Het belang van retailmarketing voor de Nederlandse economie kan ook niet snel worden óverschat: De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal kwam daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Via het programma wordt uitgebreid stilgestaan bij innovatie – zoals retailmedia en blended commerce – veranderende klantwensen in een nationaal en internationaal perspectief en – uiteraard – branding, positionering en concurrentie. Ook de toepassing van AI en ondersteunende Martech komen aan bod. De middag wordt afgetrapt met een uitgebreide toelichting op de meest recente onderzoeksresultaten: waar staat retail ‘NOW’?

Het congres vindt plaats op dinsdag 15 oktober van 13.00 tot 18.00 uur en is toegankelijk voor NIMA-leden en niet-leden. Het wordt gemodereerd door NIMA Marketing Now-dagvoorzitter Roos Simons. Tot de bevestigde sprekers behoren onder meer (namen). Vanwege de bijzondere locatie, op bezoek bij het grootste marketingbedrijf ter wereld, is het aantal beschikbare tickets niet onbeperkt.
Geïnteresseerde deelnemers doen er daarom goed aan hun kaarten op tijd te reserveren.

*NIMA Marketing Now-activiteiten maken geen deel uit van het reguliere NIMA Trainingen-programma, en zijn niet opneembaar uit het NIMA Educatiebudget.

Het Grote Retailmarketing Congres

Meld je aan voor het Congres van 15 oktober

Bijgaand het aanmeldingsformulier voor niet leden,
ben je wel lid? ga dan naar mijnnima.nl