NIMA B Marketing

NIMA B Marketing is een opleiding op niveau hbo+ en is gericht op marketingprofessionals die klaar zijn voor een volgende stap in hun marketingcarrière. Is jouw ideale functie die van marketingmanager, senior productmanager of senior brandmanager? NIMA B Marketing stoomt je klaar voor de praktijk.

Drie marketingspecialisaties

De NIMA B Marketing Opleiding bestaat uit twee delen; een algemeen deel en een specialisatie.

Het algemene deel, NIMA B1 Marketing, gaat in op algemene marketingmanagementzaken op strategisch niveau. Denk daarbij aan de ondernemingsstrategie, segmentatie, targeting en positionering.

Naast dit algemene deel kies je voor een van de volgende specialisaties:

  1. NIMA B2 Business Marketing
  2. NIMA B2 Consumentenmarketing
  3. NIMA B2 Digital Marketing
Niveau

Het niveau van het NIMA B Marketing Examen is vastgesteld op EQF-niveau 6. Dat is vergelijkbaar met hbo-niveau, aangevuld met werkervaring. Meer informatie over het EQF-niveau vind je hier.

NIMA B Marketing Opleiding en Examen

Om het NIMA B Marketing Examen te kunnen doen, volg je eerst een NIMA Opleiding bij één van onze opleiders.

NIMA is een onafhankelijk exameninstituut. Na het volgen van de opleiding, doe je bij NIMA examen.

Het examen bestaat uit twee onderdelen:

• NIMA B1 Marketing: je maakt een schriftelijk examen met daarin een case met open vragen
• NIMA B2 Marketing-specialisatie: je schrijft een plan dat je mondeling presenteert en verdedigt

Wil je precies weten wat er van je wordt verwacht? Bekijk de exameneisen en literatuurlijst.

Klaar voor het examen? Bekijk de examendata in jouw MijnNIMA-account.

Waar kan ik deze opleiding volgen?
ICM NIMA Education Partner
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Landelijk

€3680

16-20 contactmomenten

Max. 20 deelnemers

  • Hoogste slagingspercentage
  • Marketingspecialist
  • Do-it weekend
SRM NIMA Education Partner
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Landelijk

€3445

6-10 dagen

Max. 20 deelnemers

  • Praktijkgericht
  • Ervaren docenten
  • Hoogste slagingspercentage
ICM NIMA Education Partner
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Specialisaties
Specialisatie B2 Business Marketing

NIMA B2 Business Marketing

De houder van het NIMA Business Marketing B Diploma heeft de kwaliteit om specifiek voor de zakelijke markt een volledig marketingplan op te zetten, te implementeren en te evalueren.

Het examen

Dit NIMA Examen bestaat uit twee onderdelen:

  1. B1 Marketing: een schriftelijk examen bestaande uit een casus met open vragen
  2. B2 Specialisatie Business Marketing: een operationeel plan schrijven en verdedigen

Om het NIMA B Business Marketing Diploma te ontvangen dien je twee modules met succes af te ronden. Je bepaalt zelf in welke volgorde de beide modules worden afgelegd.

Voor wie?

Dit examen is bedoeld voor de (aankomend) marketingmanager, (senior) productmanager of (senior) brandmanager in een business-to-businessomgeving of zakelijke markt.

Niveau

Het niveau van het NIMA B Business Marketing Examen is vastgesteld op EQF-niveau 6. Dat is vergelijkbaar met hbo-niveau, aangevuld met werkervaring. Meer informatie over het niveau vind je hier.

Exameneisen

Klik op een link hieronder om een pdf te downloaden waarin exact beschreven staat wat er van je wordt verwacht.
Exameneisen en literatuurlijst voor NIMA B Business Marketing:

Examen NIMA B1 Marketing

Deze module duurt in totaal drie uur en bestaat uit een case met open vragen. Je wordt getoetst op:

• inzicht en vaardigheden; de kernproblematiek van een onderneming (op product- en marktniveau) vast te stellen, met als input de resultaten van een externe en interne analyse van een onderneming
• het formuleren van marketingdoelstellingen
• of je alternatieve opties voor het marketingbeleid kunt aangeven
• of je uit die alternatieven een verantwoorde keuze kunt maken

Examen NIMA B2 Specialisatie Business Marketing

Je schrijft een operationeel marketingplan en presenteert en verdedigt dit tijdens een mondeling examen.
Het marketingplan moet aan de volgende randvoorwaarden voldoen:

  • Maximaal 18 pagina’s A4; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bijlagen en bronvermelding.
  • Bijlagen, in verhouding tot de hoofdtekst.

Samen met het plan dien je de ‘Verklaring eigen werk’ ingevuld en ondertekend in te leveren.
Het behoort tot de mogelijkheden het plan en/of het examen in het Engels af te leggen. Wanneer de kandidaat hiervan gebruik wil maken, dient dit aangegeven te worden per e-mail bij inschrijving voor het examen. Het mondelinge examen zal echter wel in de Nederlandse taal worden afgenomen.

Meer relevante informatie:

Specialisatie B2 Consumentenmarketing

NIMA B2 Consumentenmarketing

Wie het NIMA B Diploma Consumentenmarketing heeft, kan een volledig marketingplan schrijven, implementeren en evalueren.

Het examen

Het examen bestaat uit twee onderdelen:

  • B1 Marketing, een schriftelijk examen bestaande uit een casus met open vragen.
  • B2 Specialisatie Consumentenmarketing: een operationeel plan schrijven en verdedigen.

Om het NIMA B Consumentenmarketing Diploma te ontvangen dien je twee modules met succes af te ronden. Je kunt zelf bepalen in welke volgorde de beide modules worden afgelegd.

Voor wie?

Dit examen is gericht op alle (toekomstige) marketingmanagers, (senior) productmanagers en (senior) brandmanagers.

Niveau

Het niveau van het Consumentenmarketing B examen is vastgesteld op EQF-niveau 6. Dat is vergelijkbaar met hbo-niveau, aangevuld met werkervaring. Meer informatie over het niveau vind je hier.

Exameneisen

Klik op een link hieronder om een pdf te downloaden waarin exact beschreven staat wat er van je wordt verwacht.

Exameneisen en literatuurlijst voor NIMA B Consumentenmarketing:

NIMA B1 Marketing

De NIMA B1 Marketingmanager module duurt drie uur en bestaat uit een schriftelijke praktijkcase met open vragen. Je wordt getoetst op:

  • inzicht en vaardigheden; de kernproblematiek van een onderneming (op product- en marktniveau) vast te stellen, met als input de resultaten van een externe en interne analyse van een onderneming
  • het formuleren van marketingdoelstellingen
  • of je alternatieve opties voor het marketingbeleid kunt aangeven
  • of je uit die alternatieven een verantwoorde keuze kunt maken

NIMA B2 Specialisatie Consumentenmarketing

Voor de NIMA B2 Specialisatie Consumentenmarketing schrijft de kandidaat een operationeel marketingplan. Dit wordt gepresenteerd en verdedigd tijdens een mondeling examen.

Het marketingplan moet aan de volgende randvoorwaarden voldoen:

  • Maximaal 18 pagina’s A4; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bijlagen en bronvermelding.
  • Bijlagen; deze moeten in verhouding staan tot het inhoudelijk plan.

Samen met het plan dien je de ‘Verklaring eigen werk’ ingevuld en ondertekend in te leveren.

Het behoort tot de mogelijkheden het plan en/of het examen in het Engels af te leggen. Wanneer de kandidaat hiervan gebruik wil maken dient dit te worden aangegeven per e-mail bij inschrijving voor het examen. Het mondelinge examen zal echter wel in de Nederlandse taal worden afgenomen.

Meer relevante informatie

  • Exameneisen en literatuurlijst
  • Oefenexamen en antwoorden
  • Bijzonder verzoek of beperking? Klik hier voor meer info.
  • Algemene Voorwaarden

Direct inschrijven

Specialisatie B2 Digital Marketing

NIMA B2 Digital Marketing

Het uitgangspunt van het examen NIMA B Digital Marketing is de invloed van digitalisering op (strategisch) denken en functioneren binnen een organisatie.

Het examen

Dit examen bestaat uit twee onderdelen:

Om het NIMA B Digital Marketing Diploma te ontvangen dien je twee modules met succes af te ronden. Je bepaalt zelf in welke volgorde de beide modules worden afgelegd.

Voor wie?

Dit examen is gericht op alle (toekomstige) marketingmanagers, (senior) productmanagers en (senior) brandmanagers.

Niveau

Het niveau van het NIMA B Digital Marketing Examen is vastgesteld op EQF-niveau 6. Dat is vergelijkbaar met hbo-niveau, aangevuld met werkervaring. Meer informatie over het niveau vind je hier.

Exameneisen

Klik op een link hieronder om een pdf te downloaden waarin exact beschreven staat wat er van je wordt verwacht.

Exameneisen en literatuurlijst voor NIMA B Digital Marketing:

NIMA B1 Marketing

Deze module duurt drie uur en bestaat uit een schriftelijke praktijkcase met open vragen. Je wordt getoetst op:

  • inzicht en vaardigheden; de kernproblematiek van een onderneming (op product- en marktniveau) vast te stellen, met als input de resultaten van een externe en interne analyse van een onderneming
  • het formuleren van marketingdoelstellingen
  • of je alternatieve opties voor het marketingbeleid kunt aangeven
  • of je uit die alternatieven een verantwoorde keuze kunt maken

Specialisatie NIMA B2 Digital Marketing

Je schrijft een plan over een relevant digital marketingonderwerp. Hierbij staat het je vrij om een plan te schrijven met betrekking tot de digital marketingstrategie van de organisatie, of te kiezen voor de behandeling van een specifieke probleemstelling in een deelgebied van digital marketing. Dit plan wordt gepresenteerd en verdedigd tijdens een mondeling examenmoment.

Het plan moet aan de volgende randvoorwaarden voldoen:

  • Het plan heeft een omvang van minimaal 10 tot maximaal 15 getypte pagina’s, eventueel aangevuld met maximaal 5 pagina’s in bijlagen.
  • Bijlagen, in verhouding tot de hoofdtekst.

Samen met het plan dien je de ‘Verklaring eigen werk’ ingevuld en ondertekend in te leveren.
Het behoort tot de mogelijkheden het plan en/of het examen in het Engels af te leggen. Wanneer de kandidaat hiervan gebruik wil maken dient dit aangegeven te worden per e-mail bij inschrijving voor het examen. Het mondelinge examen zal echter wel in de Nederlandse taal worden afgenomen.

Meer relevante informatie

  • Exameneisen en literatuurlijst
  • Oefenexamen en antwoorden
  • Bijzonder verzoek of beperking? Klik hier voor meer info.
  • Algemene Voorwaarden

Direct inschrijven